Lager godlyd til «stjernene»

Erik Valderhaug i sitt rette element bak miksepulten.

For snart tre tiår siden startet Erik Valderhaug Lydkjelleren – Lydutleie og lydstudio i kjelleren på Nakken Musikk i Ålesund.

I dag har Lydkjelleren 11 ansatte, eget bygg ved Lerstadvegen, og Erik er lydtekniker for en rekke av de mest kjente norske artistene. Vi traff han på telefon i bilen en fredag formiddag.

  • Jeg er på vei fra jobb med Frode Alnæs på Tynset i går kveld, skal til Oslo spektrum for å være med å rigge til Se og Hør sitt førtiårsjubileum i ettermiddag, og så skal jeg ha lyd på Musikalen Chess på Lillestrøm i kveld, svarte Erik på spørsmål om hvordan dagen hans så ut.

 

Alltid på farta

Han har blitt en svært etterspurt mann med ekstremt mange reisedøgn. Og han har litt problemer med å svare på hvor mange i løpet av året.

  • Spør heller hvor mange ganger jeg har vært hjemme, for det vet jeg i alle fall er minst tre, fleiper trebarnsfaren.

Når vi ville avtale en kaffeprat neste gang han er hjemme er første anledning om ca. en måned.

 

Et minne for livet

Men han var i alle fall hjemom 15. oktober i fjor, da feiret han nemlig 50 med fest i bankettsalen på Scandic Parken hotell.

  • Ja det var stas! Det er selvsagt kjekt når så mange venner og bekjente, mange av dem musikere og artister som er fullbooket i helgene, tar seg tid til å feire dagen sammen med oss. Et minne for livet, slo Erik fast.

Selv satte han bak miksepulten og kjørte lyd for Nik Kershaw, som valgte å tyvstarte norgesturneen sin med konsert i bursdagsselskapet til Erik. Det ble selvsagt en kjempefest med ett og annet TV- fjes og store deler av det sunnmørske musikkmiljøet på gjestelista.

 

Lydkjelleren har i dag romslige og moderne kontor- og lagerlokaler ved foten av Lerstadbakken.

Har «gått trappa»

Det var i dette miljøet Erik starta sin karriere som svært habil gitarist i rockeband.

  • Det er nok en viktig erfaring selv å ha vært musiker. Men grunnlaget for det jeg gjør i dag ble nok lagt gjennom et stort antall jobber på mindre utesteder og samfunnshus på Sunnmøre. I dag treffer jeg mange talentfulle unge, fulle av selvtillit men med litt mindre selinnsikt, som ser for seg å starte på toppen. Jeg har dessverre sett alt for mange eksempler på at det kan være bratt ned når du som ung tror du kan starte øverst i trappa, forklarer Erik.

Han understreker også hvor viktig det er for han fortsatt å være seriøs og ydmyk samme hvem han jobber for, og hvem som står på scenen.

  • Alle fortjener å bli tatt på like stort alvor. Dette handler først og fremst om respekt, men også litt om at den ene tusenlappen er like mye verd som den andre, slår han fast.

 

Om teknologi

Teknologiutviklingen har gitt mange nye muligheter i denne bransjen, og produksjonene blir stadig større og mer spektakulære.

  • Men først og fremst har dette gjort at jeg fortsatt kan holde på med det jeg elsker, for det er ikke lenger så mange tunge løft som før. Den første store miksepulten min hadde kasse med hjul, og vi måtte være minst to mann for å løfte den. I dag får en tilsvarende mikser nesten plass i en stresskoffert, forteller Erik, men er samtidig helt klar på at teknologien aldri helt vil kunne erstatte musikkforståelse.

 

Et godt musikkøre

At Erik har et spesielt øre for musikk har flere ganger blitt bekreftet av folk som kjenner han godt. Han har både havnet i, og vunnet diskusjoner, om hvilke toneart skistativa på bilen peip i, og har forlatt øl- hallen under musikkmessa i München med følgende kommentar; «dette orker jeg faktisk ikke å sitte å høre på lenger», fordi tubaen var litt falskt.

 

Med flinke folk på laget

Når Erik er så mye på farta er han helt avhengig av at noen holder hjula i gang på Lydkjelleren.

  • Jeg er heldig å ha en gjeng med flinke folk rundt meg, og mange av dem har jobbet her lenge. Kjetil, som har vært her lengst, har jobbet her som lydtekniker i 20 år, forteller Erik.

Når det kommer til valg av dataleverandør er han ganske kjapp med å henvise til Hildegunn.

 

Bare ble slik

Hildegunn Brandal Thuv er kontorleder ved Lydkjelleren, og kan fortelle at de stort sett bruker Data Assistanse til ASP- tilkoblingen på regnskapssystemet.

  • Vi ble kunde av Data Assistanse rett og slett bare fordi de har en avtale med Borgund Regnskap. Men vi fikk ekstremt god hjelp når systemet skulle implementeres, og når det trengs oppleves de som veldig serviceinnstilte. Men når de begynner å snakke «Datask» sammen, skjønner jeg likevel ingen ting så da overlater jeg til dem å snakke med hverandre, forteller hun.

 

Høyt under taket når Lydkjelleren rigger Oslo Spektrum til Se og Hørs Jubileumskonsert.

Må bare ha det

Hun kan for øvrig bekrefte svaret fra Erik, når vi spurte om han blir steinrik av å jobbe så mye.

  • Jeg har til salt i suppa, men det finnes alltid en ny dings vi trenger for å kunne gjøre en enda litt bedre jobb. I vår bransje går utviklingen fryktelig fort og slike dingser koster ofte mye penger. Derfor går stort sett overskuddet med til å investere i nytt, svarte Erik, som av de man spør blir beskrevet som svært dyktig, men frem for alt; rett og slett en likandes lydmann.