Klokketro på nettbutikk


Gardeobeprrodusenten LEBA på Valderøy valgte å endre salgsstrategi og satset tungt på direktesalg via egen nettbutikk.

Det strategiske valget som ble tatt for et par år siden var nøye gjennomtenkt, men krevde både mot og en sterk vilje.

– Det er klart dette var en tøff beslutning, men når valget først var tatt, handlet det meste om gjennomføringsevne. Det ser i alle fall så langt ut til å ha vært et riktig valg for oss, sier grunnlegger og daglig leder Kurt Hugo Blindheim.

LEBA satser nå kun på ett utsalg; butikken på fabrikken, samt salg til prosjekter – som fortsatt er et viktig område. Ut over dette kommer nå alt salg i hovedsak fra nettbutikken. En strategi som så langt har gitt rekordomsetning for første halvår 2018.

Kunder i hele landet

– Kundene våre har en god geografisk spredning, men vi har størst vekst på det sentrale Østlandet. Det er interessant – og gledelig på mange måter – for det er i den delen av landet at konkurransen er aller tøffest, forteller Blindheim.

Valget om å satse så tungt på egen nettbutikk, var ett av flere virkemidler for å nå en overordnet målsetting: Fortsette å produsere på Sunnmøre og samtidig være rimeligst på skreddersydde garderobeløsninger.

Kuttet omsetningsledd

– Dersom det skulle være mulig, måtte vi se på alle ledd i verdikjeden, alt fra innkjøp til markedsføring, salg og distribusjon. Dette er selvsagt en kontinuerlig prosess og vi leter hele tiden etter bedre løsninger og smartere måter å gjøre ting på, sier Kurt Hugo.

Han legger ikke skjul på at det underveis har vært litt prøving og feiling.

– Det handler om å sette i gang prosesser man har tro på, være litt sta, men også evne å justere og om nødvendig snu underveis, sier han og gliser bredt.

De som kjenner Kurt Hugo beskriver ham som en som aldri gir seg før det motsatte er bevist.

Teknologiske muligheter

Digitalisering av samfunnet har ført til betydelige endringer i måten det tenkes butikk i de fleste markeder.

– Digitalisering og sosiale medier har åpnet store muligheter for mindre bedrifter, muligheter vi bare kunne drømme om for få år siden, sier Kurt Hugo, og innrømmer glatt han nok er over gjennomsnittet interessert i trender og ny teknologi.

2. generasjons gründer

Kurt Hugo vokste opp med en far som for over 30 år siden grunnla Byggmanngruppen. I dag en av landets største boligkjeder, med hovedkontor på Vigra, og flyplassen som nærmeste nabo.

– Når jeg gikk på skolen kunne ikke skoledagen bli fort nok over, slik at jeg heller kunne være med og jobbe hos Byggmann. Og jeg må nok innrømme at jeg mer enn et par ganger i oppveksten var der og jobbet mens moren min trodde jeg egentlig var på skolen, forteller han.

Da Kurt Hugo var ferdig med skolen begynte han å jobbe hos Byggmann på heltid, men trangen til å skape noe eget ble for stor, og for 10 år siden Startet han LEBA i de tidligere lokalene til Byggmann.

Sin egen vei

– Jeg har selvsagt lært enormt mye av faren min, men trangen til å bygge mitt eget ble rett og slett for stor, sier Kurt Hugo, som allerede på ungdomsskolen begynte å importere skateboard fra USA, som han solgte i langfriminuttene – med helt grei fortjeneste.

Lov å gjøre feil

Etter å ha brukt Data Assistanse som «IT- avdeling» mer eller mindre siden oppstarten valgte LEBA for ei tid tilbake en annen leverandør av data og support.

– Det stemmer nok det ja, at vi prøvde noen andre ei lita stund. Og de var for så vidt grei nok de, men et stykke unna det vi var blitt vant til. Så nå ringer vi igjen etter Kenneth og Data Assistanse når det er noe vi trenger hjelp til, avslutter Kurt Hugo med et smil.

En episode han bruker for det den er verdt som et godt eksempel på at han er flink til å innrømme det når han har tatt feil.